Suunnittelimme lyhyen oppimisympäristön oppilaille, tässä meidän ryhmämme tuotos. Opin erityisesti huomioimaan oppilaiden iän ja sen, kuinka keskeinen merkitys on lähiympäristöön suuntautumisella oppimisella, koska se liittyy niin olennaisesti oppilaiden jokapäiväiseen elämään. Ja lienee siksi motivoivaa.
Ympäristöoppi 26.3.
Oppimiskokonaisuus
Niko Lassila
Minna Cortes
Katariina Matilainen
Henna Kotoneva
S2 Kotona ja koulussa
toimiminen
1.luokka
Liiku turvallisesti!
L3 Huomiota kiinnitetään
itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä, turva- ja
suojavälineiden käyttöön sekä omien tietojen ja taitojen kehittämiseen
kävelijänä ja pyöräilijänä.
T3 Tukea oppilaan
ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä
tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.
T4 Ohjata oppilasta
tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään.
Tavoite: Oppia liikkumaan lähiympäristössä, tunnistaa tutuimpia
liikennemerkkejä ja
oppia niiden merkitys sekä
roskien hoito retkeillessä.
Tehdään päiväretki lähimaastoon. Ilmaisun avulla
mietitään
liikennemerkkejä etukäteen. Mietitään yhdessä,miten pukeudutaan, jos on
sadetta tai aurinkoa. Retken aikana kuvataan matkan varrella näkyviä liikennemerkkejä ja liikutaan kävellen. Päädytään johonkin retkipaikkaan,
jossa syödään eväät ja tutkitaan ympäristöä roskaamisen näkökulmasta. Lajitellaan omat eväsjätteet. Retken jälkeen tutkitaan kuvia
liikennemerkeistä ja
pohditaan niiden värejä ja muotoja.
Arviointi:
Oppilas osaa
-liikkua ohjeiden mukaan lähiympäristössään
-tunnistaa liikennemerkkejä
-osaa hoitaa roskansa kestävän kehityksen mukaan
Kokonaisuuden kesto n. 5-7
oppituntia jaettuna eri päivälle. Liikennemerkkeihin
tutustumiseen ilmaisun avulla voidaan käyttää esimerkiksi yksi oppitunti etukäteen. Retki voi kestää noin 3-4 oppituntia eli
yhden koulupäivän. Kuvien tutkimiseen voidaan
käyttää aikaa retken jälkeen yksi oppitunti tai
kuvataiteeseen yhdistettynä kaksikin oppituntia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti