torstai 21. toukokuuta 2015

Tutustumista aihepiiriin

Suunnittelimme lyhyen oppimisympäristön oppilaille, tässä meidän ryhmämme tuotos. Opin erityisesti huomioimaan oppilaiden iän ja sen, kuinka keskeinen merkitys on lähiympäristöön suuntautumisella oppimisella, koska se liittyy niin olennaisesti oppilaiden jokapäiväiseen elämään. Ja lienee siksi motivoivaa.

 
Ympäristöoppi 26.3.
 
Oppimiskokonaisuus
Niko Lassila
Minna Cortes
Katariina Matilainen
Henna Kotoneva
S2 Kotona ja koulussa toimiminen
1.luokka
Liiku turvallisesti!
L3 Huomiota kiinnitetään itsenäiseen ja turvalliseen liikkumiseen lähiympäristössä, turva- ja suojavälineiden käyttöön sekä omien tietojen ja taitojen kehittämiseen kävelijänä ja pyöräilijänä.
T3 Tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.
T4 Ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään.

Tavoite: Oppia liikkumaan lähiympäristössä, tunnistaa tutuimpia liikennemerkkejä ja oppia niiden merkitys sekä roskien hoito retkeillessä.
Tehdään päiväretki lähimaastoon. Ilmaisun avulla mietitään liikennemerkkejä etukäteen. Mietitään yhdessä,miten pukeudutaan, jos on sadetta tai aurinkoa. Retken aikana kuvataan matkan varrella näkyviä liikennemerkkejä ja liikutaan kävellen. Päädytään johonkin retkipaikkaan, jossa syödään eväät ja tutkitaan ympäristöä roskaamisen näkökulmasta. Lajitellaan omat eväsjätteet. Retken jälkeen tutkitaan kuvia liikennemerkeistä ja pohditaan niiden värejä ja muotoja.
 
Arviointi:
Oppilas osaa
-liikkua ohjeiden mukaan lähiympäristössään
-tunnistaa liikennemerkkejä
-osaa hoitaa roskansa kestävän kehityksen mukaan
 
Kokonaisuuden kesto n. 5-7 oppituntia jaettuna eri päivälle. Liikennemerkkeihin tutustumiseen ilmaisun avulla voidaan käyttää esimerkiksi yksi oppitunti etukäteen. Retki voi kestää noin 3-4 oppituntia eli yhden koulupäivän. Kuvien tutkimiseen voidaan käyttää aikaa retken jälkeen yksi oppitunti tai kuvataiteeseen yhdistettynä kaksikin oppituntia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti